Udělej si sám
Trojblik + zpátečka
Nové modely vozů různých značek jsou vybaveny zvláštní funkcí blikání směrovek - při krátkém dotyku páčky přepínače směrovek se uvede do činnosti elektronický obvod, který sám 3x blikně a pak se vypne. Při opačném dotyku páčky počas "trojbliku" se okamžitě přepně trojblik na tuto stranu - a to je právě to, co se mi nelíbí. Můj trojblik se po krátkém dotyku okamžitě vypne. Pokud chci přepnout úmyslně trojblik na opačnou stranu, podržím páčku poněkud déle, nebo udělám dvojdotyk. Dá se na to lehce zvyknout.
Další věc, která se mi líbí, je blikání "výstražných světel" při zpátečce. "Trojblik" je již připojen na směrovky, tak mne napadlo využít jej i na tuto funkci. V okamihu zařazení zpátečky - samozřejmě při zapnutém zapalování nebo při běžícím motoru - se automaticky rozblikají výstražná světla.
Detailní popis zapojení zde nebudu uvádět, zapojení je vcelku jednoduché a při precizní práci - zejména pájení - zařízení pracuje okamžitě a bezchybně.
Další věc, která se mi líbí, je blikání "výstrahy" při prudkém brždění. Trojblik je i pro tuto funkci již "předpřipraven".
Bude o tom více pojednáno u produktu "AUTOHAZARD"
"Trojblik" je určen k zabudování do krabičky, připojení je realizováno pomocí nožových konektorů. Všechny součástky jsou běžně dostupné např. v GM Elektronic, případně jinde, ale nemusí souhlasit katalogové označení.
Seznam součástek a mechanických dílů bude uveden na konci článku. Desku plošných spojů uvádím ve skutečné velikosti a dá se udělat fotocestou - každý podle svých možností. Výrobu plošných spojů zde nebudu rozebírat, snad jen tolik, že se dá zakoupit deska s nanesenou fotocitlivou vrstvou a vývojka - " GME".
Základem celého "trojbliku" je samozřemě mikroprocesor, v mém případě AT89C2051, který si můžete zakoupit naprogramovaný za 130,-Kč + poštovné, zbytek je za pár šupů, třeba i ze "šuplíku." Co se týče "podnikavců" se zájmem o komerční výrobu - máte volnou ruku. Nebudu řešit nákup více kusů procesorů na jednu adresu. Je jasné, že jsou i tací, kteří by to chtěli ale neumí si to udělat - klidně jim pomozte, já na výrobu nemám podmínky.
Schéma zapojení:
Obr.1
Rozmístění součástek.
Seznam součástek:
R1,R2,R3,R4,R5,R6 - 1k, mini
R7 - 1M, SMD 1206
R8,R9,R10 - 10k, mini
C1,C2,C3,C4,C5,C10 - M1, SMD 1206
C6 - 470 M/16
C7 - 100 M/16
C8,C9 - 27 p, SMD 1206
D1,D2,D3,D6 - 1N4148
D4 - 1N4001
D5 - 1,5KE18A (transil )
L1 - TL.100uH ( Skl.č. 611-012),Imax= 370mA
T1,T2,T3 - TUP, (KC,BC, ... PNP, Min IC= 100mA)
IC1 - AT89C2051 (naprogramován)
IC2 - 7805P ( 5V, 1A, -nemusí se chladit)
OK1 - PC847 ( 4xoptočlen)
Q1 - krystal 12 MHz ( HC 49)
Re1,Re2,Re3 - RAS-0515 ( U = 5V, I = 15A)
Mechanické díly:
- konektory typu Fastron do DPS -FS1573
- plastová rozpěrka na fastrony -BS 157/33
- kolíková lišta ( předpříprava na připojení modulu Autohazard )
- nezapomentě na drátovou propojku!
Poznámka :
Pokud neuvažujete o rozšíření o modul AUTOHAZARD, nemusíte osazovat následovné součástky:
R6, T3, Re3, D3 - je určené pro přerušování brzdových světel při "větším" brzdění.
Označení Re je platné u GME, u SMD součástek 1206 znamená velikost ( jen pro amatéry ).
ZAPOJENÍ KONEKTORU:
1 - Levá směrovka
2 - přerušovač
3 - pravá směrovka
4 - +12V od světla zpátečky
5,6 - zapojit do brzdového obvodu ( v klidu jsou kontakty Re sepnuty a brzda svítí normálně)
7 - +12V, samozřejme jen po zapnutí zapalování
8 - GND, kostra vozidla